Begroting 2021-2024

05. Transformatie in het Sociaal Domein

Wat mag het kosten?

(bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Jaarrek. 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Innovatie en transformatie

926

N

986

N

901

N

801

N

801

N

801

N

Individuele voorz: Werk en inkomen

5.645

N

5.649

N

5.731

N

5.728

N

5.750

N

5.789

N

Alg. Voorzieningen Wmo

1.268

N

1.250

N

1.471

N

1.478

N

1.387

N

1.392

N

Alg. voorz Sociale dorpsteams (prg 5)

3.282

N

3.134

N

3.518

N

3.510

N

3.510

N

3.517

N

Maatschappelijk vastgoed (prg 5)

78

N

63

N

59

N

59

N

59

N

59

N

Individuele voorzieningen Jeugdwet

15.393

N

13.851

N

15.001

N

14.385

N

14.389

N

14.389

N

Alg. voorzieningen Werk en inkomen

1.548

N

1.511

N

1.473

N

1.403

N

1.365

N

1.314

N

Individuele voorzieningen Wmo

8.535

N

8.359

N

8.721

N

8.721

N

8.720

N

8.683

N

Alg. Voorzieningen Jeugd (prg 5)

4

N

4

N

5

N

5

N

5

N

5

N

Resultaat

36.679

N

34.807

N

36.879

N

36.088

N

35.985

N

35.948

N

Toelichting verschillen 2021 t.o.v 2020

Bedrag
Voordeel / Nadeel
(V/N)

Incidenteel / Structureel (I/S)

Algemene voorzieningen Sociale Dorpsteams
Dit nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
1 Een impuls van € 180.000 voor de Stichting Sociale Dorpsteams voor informatieveiligheid en het verbeteren van de organisatie.
2 Als gevolg van de toename van het aantal aanvragen en de aanstelling van een functioneel applicatiebeheerder stijgen de personeelslasten van de back office ten opzichte van 2021 met 147.000 .
3 indexeringen € 63.000 en enkele kleinere voordelige afwijkingen.6 V

384 N

S

Innovatie en transformatie
Dit voordeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
Een op het totaal van de begroting budgettair neutrale aanpassing van de verdeling van personeelslasten (€ 85.000 V structureel).

85 V

S

Individuele voorzieningen werk en inkomen
Dit nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
1 Een op het totaal van de begroting budgettair neutrale aanpassing van de verdeling  personeelslasten (€ 26.000 N  structureel)
2 De hogere tarieven voor de afvalstoffenheffing die leiden tot een hogere raming voor de kwijtschelding van afvalstoffenheffing  Deze extra uitgaven worden gecompenseerd door hogere inkomsten uit afvalstoffenheffing binnen programma 11 (€ 65.000 N structureel)
3. Een technische correctie op middelen schuldhulpverlening
(€ 41.000 V incidenteel)
4. Een afwijking op het saldo van de Buigbudgetten (€ 32.000 N structureel)

82 N

I/S

Algemene voorzieningen werk en inkomen
Dit voordeel wordt  veroorzaakt door:
Een bijstelling vande uitgaven voor geplaatste medewerkers bij WSW- bedrijven op basis van de begroting van RDWI en de facturen van IW4. We verwachten een lager aantal plaatsingen en dus minder uitgaven.
(€ 38.000 structureel)

38 V

S

Individuele voorzieningen WMO
Dit nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
1 De jaarlijkse indexering van tarieven op basis van OVA 3,24% (€ 280.000 structureel)
2 Een toename van het aantal aanvragen en daarmee een stijging van kosten voor wonen, rollen en vervoer (€ 91.000 structureel) en enkele kleinere voordelige afwijkingen

362 N

S

Individuele voorzieningen Jeugdwet
Dit nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
1. Autonome ontwikkelingen (€ 375.000 structureel).
2. Jaarlijkse indexering van tarieven op basis van OVA 3,24% (€ 440.000 structureel)
3 Op het totaal van de begroting budgettair neutrale aanpassing van verdeling  personeelslasten (€ 66.000 structureel) .
4 Verhoging budget op basis van de mei-circulaire 2020 (€ 247.000 structureel) en enkele kleinere afwijkingen  € 22.00.

N.B.
Binnen programma 12 raamt de gemeente een extra inkomst van
€ 1.400.000 op basis van de compensatieregeling voogdij/18+. voor de jaren 2021 en 2022. Met de invoering van het nieuwe Woonplaatsbeginsel vervalt deze regeling. Dit heeft ook tot gevolg dat onze uitgaven voor deze doelgroep substantieel verminderen.
Binnen programma 12 houden we vanaf 2022 rekening met extra inkomsten van het rijk van € 637.000 .
Daarmee is de  ombuigingstaakstelling op de verhoging van inkomsten van het sociaal domein volledig gerealiseerd.
Het saldo van extra uitgaven jeugdhulp en de  hogere inkomsten levert een voordeel op voor de begroting 2021 ten opzichte van 2020.

1.150  N

S

Algemene voorzieningen WMO
Dit nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
1 Een op het totaal van de begroting budgettair neutrale aanpassing van de verdeling van  personeelslasten (€ 80.000 structureel).
2 Een toename van de kosten voor de regiotaxi als gevolg van een hoger aantal aanvragen en prijsstijgingen die hoger zijn dan de door ons toegepaste inflatiecorrectie. (€ 50.000 structureel).
3 Inzet van fraudebestrijding binnen het sociaal domein (€ 96.000 incidenteel) en enkele kleinere voordelige afwijkingen.

221 N

I/S

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2020 09:27:42 met de export van 10/13/2020 09:21:20