Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, en Wijk bij Duurstede. Sinds 1 januari 2020 ook de gemeente Vijfheerenlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur: J.E. Waaldijk.
Veranderingen gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft:
- Structurele en incidentele kosten gaan omhoog door de nieuwe koers voor digitalisering van het beleidsplan Vooruit met het verleden.
- De toetreding van de gemeente VijfHeerenlanden zorgt voor schaalvergroting en matigt de kosten voor het nieuwe beleid.
Financieel belang:
2020
2021
2022
2023
Begroting RHC
€ 200.045
€ 216.548
€ 223.659
€ 226.540
Begroting gemeente
€ 236.382
€ 239.795
€ 242.795
€ 246.795
Verschil gemeente
-€ 36.337
-€ 23.247
-€23.478
-€ 24.667
Risico's :
- Het traject rond de aanbesteding en implementatie van een e-depot, vereist toewijzing van mensen en middelen.
- Implementatie en beheerkosten voor een regionaal e-depot zullen pas duidelijk worden tijdens de pilot die eindigt in 2021. De kosten voor het e-depot zijn daarom nog niet meegenomen in de begroting.
Ontwikkelingen :
- Digitalisering en digitale dienstverlening via eigen website en verschillende portals uitbreiden en verbeteren.
- Starten aanbestedingstraject voor het e-depot.
- Toegankelijkheid collecties beeldmateriaal vergroten.
- De personele formatie inrichten conform vastgesteld beleidsplan.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2021 ramen wij deze bijdrage op € 3.239.000,-
Risico's : De aanpassingsvoorstellen van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) heeft duidelijk gemaakt dat de huidige arbeidsvoorwaarden van brandweervrijwilligers op dit moment strijdig is met Europese wet- en regelgeving. Brandweervrijwilligers dienen op grond van het gelijkheidsbeginsel door hun werkgevers feitelijk als deeltijdwerkers beschouwd te worden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft opdracht gegeven om onderzoek te verrichten naar harmoniseringsmogelijkheden. De inwerkingtreding van de Wnra voor personeel van veiligheidsregio's is uitgesteld. Het is tot op heden onbekend hoe de arbeidsvoorwaarden voor brandweervrijwilligers zich landelijk zullen ontwikkelen en tot welke financiële effecten dit leidt.
Ontwikkelingen : Het huidige 'Beleidsplan 2020 - 2023' van de VRU is beleidsarm. Hierdoor worden er op kort termijn geen nieuwe ontwikkelingen verwacht. Samen met het Regionaal Crisisplan (beschrijving van de crisisorganisatie) zijn dit de plannen die de VRU verplicht is vast te stellen. De VRU heeft de verplichting dit voor te leggen aan de gemeenteraden van deelnemende gemeenten voor een zienswijze, dit conform de Wet Veiligheidsregio's.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening en overige daarmee verband houdende onderwerpen.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid) en J.C. Broekhuis (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: n.v.t.Financieel belang: De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2021 ramen wij deze bijdrage op € 2.892.000.
Risico's : De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter. Dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden.Voor uitkeringen op grond van de BUIG geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Hiervoor geldt wel een eigen risico. Hiermee heeft de gemeente in de begroting al rekening gehouden. De corona crisis kan in 2021 effect hebben op de omvang van de BUIG/BBZ, de verwachting is dat het klantenbestand zal stijgen.
Ontwikkelingen : RDWI zet in op een inclusieve samenleving. Hierbij gaat de dienst uit van de mogelijkheden van mensen als basis voor verdere stappen. Concreet: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van Werk & Inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. RDWI is daarbij een vanzelfsprekende partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt. De kernwoorden voor de manier waarop RDWI zijn opdracht vervult zijn: efficiëntie, effectiviteit en sturend op rendement.
Het Rijk draagt in 2021 taken over als het gaat om inburgering van nieuwkomers. Daarbij is de opdracht om in regionale samenwerking de begeleiding vorm te geven. Omdat de nadruk in de nieuwe maatregelen ligt op begeleiding naar werk, organiseert de gemeente dit binnen deze gemeenschappelijke regeling. In 2021 geeft de gemeente invulling aan de opgave vanuit het Rijk en zet in op een preventieve aanpak om inwoners met schulden extra te ondersteunen. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid)Financieel belang: De gemeenten dragen bij op basis van afname. Voor 2021 is de deelnemersbijdrage bepaald op € 374.003 voor het basispakket, € 1.238.957 voor basistaken-plus en intensivering basistaken, ( € 1.128.586 van dit bedrag wordt ingezet voor preventieve Jeugdgezondheidszorg), en
€ 92,082 voor maatwerk. De totale bijdrage voor 2021 ramen wij op € 1.705.042.
In dit bedrag is rekening gehouden met een te realiseren ombuiging van € 60.000 op consultatiebureau's uit Spoor 3.Risico's: De coronacrisis heeft een grote weerslag op de werkzaamheden en processen van de GGD. De reguliere werkzaamheden zijn momenteel afgeschaald. De ontwikkelingen in de corona aanpak en aanwijzingen van het Rijk zijn van grote invloed op het af-en/of opschaling van reguliere processen en de prioriteiten uit de GGD-bestuursagenda 2019-2023.
Ontwikkelingen : De verwachting is dat GGDrU ook in 2021 werkzaamheden verricht om Corona te bestrijden. Naar verwachting zullen daarnaast de reguliere werkzaamheden weer worden/zijn opgepakt. Hierbij worden de prioriteiten uit bestuursagenda 2019-2023 gevolgd. Naast preventieactiviteiten (zie programma 6) benoemt GGDrU als prioriteiten in zijn bestuursagenda (2019-2023): doorontwikkeling van de interne organisatie en eigentijds bestuur.
- Gemeenschappelijke regelingen Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur: J.E. Waaldijk (lid); R. Jorg (plaatsvervanger).
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Voor 2021 ramen wij de bijdrage aan de AVU op € 1.999.146,-.
Risico's : De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.Ontwikkelingen : Voor de niet-strategische taken gaat de AVU samenwerken met de Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN). Daarnaast is onder de naam Cirkelwaarde een nieuw samenwerkingsverband in het leven geroepen voor de meer complexe afval- c.q. grondstofdossiers. Naast de AVU participeren Circulus-Berkel en ROVA in Cirkelwaarde.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingnsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingnsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en vermindering van de kwetsbaarheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter),
R. Jorg (lid) Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter).Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de gemeenschappelijke regeling heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Hieraan zijn ook andere zaken gerelateerd, zoals afrekening bij tekorten of overschotten op de GR (naar rato van opdrachtenportefeuille of als AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname van 10.178 uur. Voor 2021 ramen wij een totale bijdrage van € 1.000.000.
Risico's : Jaarlijks worden de risico’s tegen het licht gehouden en waar nodig geactualiseerd. In samenwerking met de overige deelnemende gemeenten en de OdrU zal scherper gestuurd gaan worden op beperking van de risico's.
Ontwikkelingen : Op het moment van dit schrijven is er nog onvoldoende zicht op de gevolgen van de CVID-19/corona crisis en de invloed hiervan op de werkzaamheden van zowel onszelf als de OdrU. Op het moment dat hier meer duidelijkheid in ontstaat kan dit mogelijk tot wijzigingen in de begroting lijden.
Daarnaast is door het verschuiven van de ingangsdatum van de Omgevingswet naar 1 januari 2022 nog niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zijn voor het takenpakket van de ODRU. De door de deelnemende gemeenten te maken (beleids)keuzes hebben hierop zeker hun invloed. Uitgangspunt is dat de kosten voor 2021 binnen het ter beschikking gestelde budget blijven.
Door een steeds verder gaande verschuiving van taken, al dan niet met bijbehorende budgetten, van rijk en provincie naar gemeenten is het mogelijk dat de af te nemen uren en daarmee de kosten stijgen. Denk hierbij met name aan de komende wettelijke bodemtaken. Het risico op een toename van het aantal af te nemen uren is niet denkbeeldig. Ook spoedlocaties (toevalsvondsten) als een Bosatex of drugslab in het buitengebied dragen hier sterk aan bij. - Gemeenschappelijke regelingen Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het is voor een goede publieke dienstverlening aan onze inwoners noodzakelijk dat wij kunnen vertrouwen op onze ICT-infrastructuur. Deze ICT-infrastructuur wordt beschouwd als een strategisch bedrijfsmiddel. Zonder dit bedrijfsmiddel is het niet goed mogelijk te voldoen aan de eisen die worden gesteld op het gebied van dienstverlening, informatievoorziening en informatieveiligheid. De RID ondersteunt dit door het beheren en ondersteunen van de deelnemende partijen met een betrouwbare ICT omgeving, zodat deze hun dienstverlening en informatievoorziening adequaat kunnen vervullen.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
- Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer H. Waaldijk (lid)
- Voorzitter Algemeen Bestuur: de heer G.F. Naafs
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. In 2019 is de verdeelsleutel herijkt en door het Algemeen Bestuur vastgesteld. Deze verdeelsleutel is gebaseerd op het aantal afgenomen accounts, het serverbeslag en het aantal inwoners. Met deze verdeelsleutel wordt jaarlijks de deelnemersbijdrage bepaald.
Bij de besluitvorming over de Kaderbrief 2021-2024 van de Regionale ICT Dienst Utrecht RID is ook aangegeven dat er geen verhoging van de deelnemersbijdragen in de periode 2021 t/m 2024 nodig is. Uiteraard kan dit veranderen a.g.v. (blijvende) Corona maatregelen en de versnelde invoering van tijd- en plaatsonafhankelijk werken.Risico's: De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat blijkt te zijn om het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken in het DVO 2017, te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.
Ontwikkelingen:
Om toe te werken van de huidige RID naar rol van serviceprovider werken we conform vijf beleidssporen. Hieronder staan de belangrijkste ontwikkelingen per beleidsspoor.
Spoor 1 - RID als serviceprovider
De verandering van een RID, die uitsluitend de harde ICT levert, naar een servicepartner die ontzorgt op het gebied van ICT en informatievoorziening vindt plaats volgens op de volgende onderdelen:- Samenwerking:
De gezamenlijke beleving van de visie, missie en ambitie en de gedeelde verantwoordelijkheid om deze tot realisatie te brengen. - Organisatie:
Het (beter) invullen, inzetten en onderhouden van de aanwezige systematiek (structuur, hiërarchie, taakverdeling) ten behoeve van eigenaarschap, overleg en onderling vertrouwen. - Diensten:
Het (opnieuw) gezamenlijk vormgeven van diensten in lijn met de gedeelde verantwoordelijkheid en missie/ visie. - Processen:
De huidige praktijk (grip op flow, type en karakter van het werk) gericht op het verbeteren van de effectiviteit van de samenwerking en een hogere mate van operationele controle. - Projecten:
De inrichting, aansturing en besturing van programma’s en projecten zowel intern maar ook extern. Bij deze transitie naar servicepartner houden we rekening met de invulling en vorming van de voor de samenwerking benodigde governance in de verhoudingen eigenaar GR, opdrachtgever en opdrachtnemer.
Spoor 2 - Informatieveiligheid:
Vanaf 2020 werkt de RID conform de nieuwe baseline informatiebeveiliging overheid.
Spoor 3 - Gebruikerservaringen:
Onze ICT raakt ruim 2.100 medewerkers die daardoor voor ruim 200.000 inwoners hun taken efficiënt en effectief kunnen uitvoeren.Wij zorgen dat alle medewerkers any place – anywhere – anytime en any device veilig kunnen werken.
Spoor 4 -Het bieden van flexibiliteit, continuïteit en schaalbaarheid.
Spoor 5 - Vergroten van de innovatiekracht:
De samenleving verandert en dat gaat in een toenemend tempo. Steeds vaker maken technologische innovaties nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Doordat de RID zorgt dat de infrastructuur altijd bij blijft en bovendien schaalbaar en flexibel is, kunnen wij sneller innovaties voor de deelnemers mogelijk maken.Of het nu gaat om innovaties voor mobiel werken, i-overheid of ketensamenwerkingen. De RID is er klaar voor! - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: G. Boonzaaijer (lid).Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2021 ramen wij een bijdrage van € 672.000,-.
Risico's : De BghU houdt in haar begroting rekening met een weerstandsvermogen van € 537.000,- (eigen vermogen, met inbegrip van 'onvoorzien'), om mogelijke risico’s op te vangen. Uit de conform de risicoparagraaf geïdentificeerde risico’s is een restrisico becijferd van € 500.000,- (het nettorisicobedrag vermenigvuldigd met de kans die er bestaat dat het geïdentificeerde risico zich voordoet na het nemen van de geformuleerde beheersmaatregelen). Met het weerstandsvermogen worden de risico's afgedekt.
Ontwikkelingen : De BghU streeft er primair naar de gewenste kwaliteit van dienstverlening voor de deelnemers te verbeteren en te borgen. Daarbij moet het kwaliteit- en prijsniveau et elkaar in evenwicht blijven. Dit op onderstaande kernprocessen:
1) Databeheer: Juiste en actuele gegevens (verwerking) van de basisadministratie voor: beheer objecten; BAG (Adressen en Gebouwen), beheer eigenaren (BRK) (Registratie Kadaster), beheer gebruikers; NHR (Handels Register) en BRP (Registratie Personen) en Beheer gebruik/verbruik (WOZ waarde en waterverbruik).
2) Dienstverlening; in een keer goed regelen, zelfredzaamheid van de belastingplichtige vergroten. Daarnaast gerichte stappen zetten in het invorderingsproces. Doel is het aantal invorderingen te incasseren door de deurwaarder te verlagen.
3) Ondersteunende processen: De aanbesteding van de nieuwe belastingsoftware en hoogte van de nieuwe deelnemersbijdrage.
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie
- Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het volledig, zowel juridisch als financieel, afhandelen van de in 2001 plaatsgevonden verkoop van de activa van het GZO aan Eneco.
Deelnemende partijen: De gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur. Omdat voor de herindeling drie gemeenten deelnamen aan het GZO zijn wij ook met drie bestuurders vertegenwoordigd. Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid), J.C. Broekhuis (lid) en G. Boonzaaijer (lid). Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (lid).
Financieel belang: De afwikkeling vindt plaats binnen het eigen vermogen van de GZO. Wij zijn geen jaarlijkse deelnemersbijdrage meer verschuldigd.
Risico's : Geen.
Ontwikkelingen : De algemene reserve van de GZO wordt nog in stand gehouden als buffer voor de dekking van de jaarlijkse beheerkosten. Zolang de gemeenschappelijke regeling niet is geliquideerd worden de beheerkosten ten laste van de algemene reserve gebracht. Het moment van liquidatie van de GZO wordt in 2020 of 2021 verwacht in afwachting van de uitspraak van het Hoger Beroep eind 2020. Tot die tijd is dit een slapende regeling.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: Wij zien het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. Wij bezitten 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks ontvangen wij van BNG dividend. Voor 2021 houden wij in afwachting van besluitvorming van de Raad van Commissarissen en - Bestuur na 1 oktober 2020, rekening met een dividendopbrengst van € 420.000.
Risico's : Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAAvan Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd. In de begroting 2021 ramen we de dividenduitkering op het gemiddelde van het werkelijk ontvangen dividend over de afgelopen drie boekjaren. Of het dividend over 2019 (uitkering 2020) wordt uitgekeerd ivm de pandemie wordt pas na 1 oktober 2020 duidelijk. Het is de intentie van de Raad van Commissarissen en - Bestuur om het dividend uit te keren echter het risico bestaat dat de werkelijke dividenduitkering lager of zelfs in zijn geheel niet wordt uitgekeerd.
Ontwikkelingen : BNG blijft streven naar een verantwoorde groei vanuit de focus op de kerntaken. BNG verwacht toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze financieringen komen tot stand door samenwerking van de publieke en zakelijke sector. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het niet verantwoord uitspraken te doen over te verwachten nettowinsten.
- Vennootschappen en coöperaties Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500,-. Wij bezitten 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. In principe ontvangen wij jaarlijks dividend van Vitens. Echter voor 2021 houden wij rekening met een dividendopbrengst van nihil.
Risico's : Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen : Aan de hand van de huidige drinkwaterinfrastructuur en ontwikkelingen die daarop van invloed (kunnen) zijn, heeft Vitens mogelijke toekomstscenario’s geschetst. Oplossingen zijn vertaald in de algemene strategie. Vitens heeft aangekondigd dat door de hoge investeringsbehoefte, de lage WACC (vergoeding voor het geïnvesteerde kapitaal) voor de jaren 2020 en 2021vastgesteld op 2,75%, de druk op de solvabiliteit en de bankratio’s (zoals debtratio) de financiële perspectieven aangepast moesten worden. Vitens verwacht hierdoor over 2019 tot en met 2022 geen dividend uit te keren. Op grond hiervan hebben wij de bedragen in de begroting bijgesteld.
- Vennootschappen en coöperaties Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: J.E. Waaldijk (lid)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. Wij bezitten 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk.
Risico's : Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW-indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Biga heeft daarom voorstellen gedaan om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. Tot op heden is Biga daarin zeer succesvol. Dit blijkt onder andere uit de positieve (jaarrekening)resultaten die Biga behaalt.
Ontwikkelingen : Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Hierdoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Een goede samenwerking met de RDWI is daarbij van groot belang omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien.
- Vennootschappen en coöperaties Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: Wij hebben geen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende Bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's : De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V. ’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd.Het saldo van deze voorziening bedraagt per 31 december 2019 € 89.070,-. Op dit moment is de verwachting dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten (bijv. monumentale bomen) te dekken.
Ontwikkelingen : De resterende vrije kavels zijn in 2017 allemaal verkocht en notarieel getransporteerd. Ook alle grondleveringen aan de private ontwikkelaar hebben plaatsgevonden en zijn in 2017 afgerekend. Nu resteert uitsluitend nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan de CV Lange Dreef het exploitatiegebied in de loop van deze bestuursperiode afsluiten.
Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
- Vennootschappen en coöperaties in liquidatie Niet van toepassing
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor onze gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang: Voor de Stichting Sociale Dorpsteams is in 2021 voor de uitvoering van de opgedragen transformatie/welzijnstaken in 2021 een bijdrage van € 3.378.222. Dit bedrag is exclusief de beschikbare middelen voor de pilots huisartsen en basiszorg en exclusief een bijdrage van € 200.000 vanuit de beschikbare innovatiegelden.
Ontwikkelingen : In de overeenkomst ‘Uitvoeringstaken sociale dorpsteams’ is de opdracht vastgelegd die de gemeente aan de stichting verstrekt. Deze overeenkomst wordt jaarlijks gespecificeerd met een concrete opdrachtverstrekking en afspraken over de verantwoording.
Samen met de Stichting Sociale Dorpsteams werken we aan een verdere professionalisering, waarbij de coördinatie van zorg wordt versterkt. Ook is er aandacht voor bedrijfsvoering en informatieveiligheid. In het kader van de herijking van de beleidskeuzen sociaal domein passen we indien nodig de welzijnsopdracht aan om preventie en de sociale structuur binnen onze dorpen te verstevigen.voor de praktijkondersteuning huisartsen en voor sociale vaardigheid en exclusief een bijdrage van € 200.000 vanuit de beschikbare innovatiegelden.
Risico's : In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan ons college moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
- Stichtingen en Verenigingen in liquidatie Niet van toepassing
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen Netwerksamenwerking U 10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenlijk activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: economie, ruimtelijke ontwikkeling, wonen, sociaal domein, energietransitie/duurzaamheid, verkeer en vervoer, natuur en landschap. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist.
Bestuurlijk belang: De U10 is geen bestuursorgaan. Alle B&W-leden zijn actief aan de verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels. Formele besluiten worden er niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorganisatie bedraagt jaarlijks € 58.000,- voor de jaren 2018-2021. De bijdrage is gedekt vanuit de verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die bij de U10 deelnemen.
Risico's : Risico’s zijn beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijk inzet. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderde commitment van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf.
Ontwikkelingen : De komende tijd zet de U10 in op de doorontwikkeling van een doel verkennend netwerk naar een doel realiserend netwerk. Dit met behoud van het huidige lichtvoetige netwerk. In 2020 wordt onder andere gewerkt aan het opstellen en uitvoeren van een Ruimtelijk Economisch Programma in U10-verband. Uitvoeringsprojecten worden afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd. Hierbij wordt steeds de bijdrage van en de beoogde opbrengst voor onze gemeente afgewogen.